Educació inclusiva: autisme

Ref: 82716
Educacio Inclusiva Autisme

Inici: 26/06/23

Fi: 30/07/23

35h

Presencial: 4:30h

Aula virtual: 4:30h

Teleformació: 26h

Mixta

dilluns de 16:30 a 21:00 hores

82716

Requisits del curs

En aquesta acció formativa no poden participar les persones treballadores al servei de l'administració pública.
Durant el procés de selecció es verificarà que la capçalera de la nòmina aportada per la persona que ha fet la inscripció no correspon a un organisme de l'administració pública.

Objectius generals

 Introduir als professionals de l'educació en els principals elements derivats de l'espectre autista per a la seva consideració a l'aula.

Continguts

82716

1. Introducció
1.1. Què és l'autisme? 1.2. Simptomatologia i graus. 1.3. Causes de l'autisme.
1.4. Característiques de l’autisme: motriu, emocional, comunicatiu, social i cognitiu.
1.5. Trastorns associats al autisme (comorbiditats). 1.6. Detecció i diagnòstic de l’autisme.

2. Neurodesenvolupament
2.1. Etapes de l'autisme. 2.2. Autisme en la infància i adolescència. 2.3. Autisme en l’adultesa.

3. Avaluació Psicològica
3.1. Recull d’informació: quina informació pot aportar l’escola i la família? 3.2. Coordinació amb l’equip multidisciplinari. 3.3. El paper de l’equip docent i la família durant l’avaluació psicològica.

4. Orientació a la família.
4.1. Acompanyament en l’acceptació de l’autisme. 4.2. Psicoeducació familiar. 4.3. Recursos per a la família (incloses les TIC i APPs. 4.4. Paper dels germans i de les germanes dintre i fora de l’escola.

5. Àrea educativa (escolar):
5.1. Metodologies d’aprenentatge. 5.2. Sistemes de comunicació augmentativa (pictogrames).
5.3. Activitats segons objectius i ús dels centres d’interès de la persona amb autisme.
5.4. L’anticipació: recurs necessari en la quotidianitat escolar i fora d’ella (colònies, sortides...).
5.5. Activitats a realitzar segons les necessitats, dificultats i potencialitats de la persona amb autisme. 5.6. Col·laboració amb l’entorn social (pares i mares, família extensa, amistats, professionals externs a l’escola, etc.). 5.7. Relacions en l'entorn social: com ajudar-los a gestionar les relacions socials i millorar la socialització. 5.8. L’ús de les TIC i les Apps.
5.9. El joc com a eina de socialització i treball de les habilitats i capacitats.
5.10. Ús de programes gratuïts per crear material per l’alumnat amb TEA (exemple: canva).
5.11. Adaptacions curriculars significatives i no significatives (metodològiques).

6. Intervenció i necessitats psicopedagògiques i educatives.
6.1. Enfocament i estratègies educatives. 6.2. Intervenció Psicopedagògica. 6.3. Modalitats d'escolarització. 6.4. Programes a realitzar. 6.5. Tractaments i teràpies: Teràpia cognitivo-conductual. Escenoteràpia. Teràpia sistèmica. Psicomotricitat. Teràpia amb animals. Musicoteràpia. Farmacologia: què podem observar a l’aula? (efectes esperats, efectes secundaris, etc.)

Avaluació

Prova teòrica: qüestionari amb 4 preguntes obertes
Prova pràctica: realitzar un document (màxim una pàgina) amb aquells suports, adaptacions i necessitats que haurà de planificar la nova escola per aconseguir que una alumne amb autisme pugui seguir el curs escolar.
El pes de l’avaluació final és del 60% de la nota final.

Entitats col·laboradores


Certificat

Assistència i Aprofitament

Valoració


Estudiants formats

264

Compartir