Inclusió escolar amb necessitats educatives especials

Lloc
Fundació Paco Puerto Terrassa
C Unió 23 2a
08221
Terrassa
Referència
87951Aquest curs subvencionat proporcionarà a les persones participants les eines i les estratègies necessàries per promoure la inclusió de l’alumnat amb necessitats educatives especials a l’aula. Un cop realitzat el curs, s’hauran adquirit competències per aplicar tècniques d’adaptació curricular, oferir suport emocional i utilitzar metodologies inclusives de manera efectiva. El material del curs s’entrega el primer dia de classe.
Requisits
En aquesta acció formativa no poden participar les persones treballadores al servei de l'administració pública.
Durant el procés de selecció es verificarà que la capçalera de la nòmina aportada per la persona que ha fet la inscripció no correspon a un organisme de l'administració pública.
• Certificat de professionalitat nivell 1
• Títol Professional Bàsic (FP Bàsica)
• Títol de Graduat en Educació Secundària Obligatòria (ESO) o equivalent
• Títol de Tècnic (FP Grau Mitjà) o equivalent
• Certificat de Professionalitat de nivell 2
• Haver superat la prova d'accés a cicles formatius de grau mitjà
• Haver superat qualsevol prova oficial d'accés a la universitat
Quan l'aspirant no disposi del nivell acadèmic mínim o de l'experiència professional, demostrarà coneixements i competències suficients per participar en el curs amb aprofitament mitjançant una prova daccés
Durant el procés de selecció es verificarà que la capçalera de la nòmina aportada per la persona que ha fet la inscripció no correspon a un organisme de l'administració pública.
Perfil de l´estudiant
Complir com a mínim algun dels següents requisits:• Certificat de professionalitat nivell 1
• Títol Professional Bàsic (FP Bàsica)
• Títol de Graduat en Educació Secundària Obligatòria (ESO) o equivalent
• Títol de Tècnic (FP Grau Mitjà) o equivalent
• Certificat de Professionalitat de nivell 2
• Haver superat la prova d'accés a cicles formatius de grau mitjà
• Haver superat qualsevol prova oficial d'accés a la universitat
Quan l'aspirant no disposi del nivell acadèmic mínim o de l'experiència professional, demostrarà coneixements i competències suficients per participar en el curs amb aprofitament mitjançant una prova daccés
Què aprendràs
Objectius generals
Analitzar les actituds i habilitats personals en la tasca de les persones vetlladores escolars per poder donar una resposta educativa d'una manera efectiva i eficient a la infància i la joventut amb necessitats educatives especials
Objectius específics
• Identificar les funcions del vetllador/a escolar i relacionar-les amb tots els agents educatius implicats
• Distingir les diferents diversitats funcionals existents a l'alumnat
• Definir les claus d'higiene postural d'un vetllador escolar per prevenir accidents i dolors corporals
Avaluació
• Prova teòrica: Qüestionari tipus test o preguntes curtes.
• Prova pràctica: Estudi de cas, creació d’un projecte (objectius, procés d’investigació i recull de dades, exposició oral i defensa) o d’una simulació d’una situació plantejada pel/la formador/a
• Prova pràctica: Estudi de cas, creació d’un projecte (objectius, procés d’investigació i recull de dades, exposició oral i defensa) o d’una simulació d’una situació plantejada pel/la formador/a
Mòdul 1: Funcions del vetllador/a escolar. 10h
Descripció de les tasques i funcions d'un vetllador/a escolar:
• Distinció del paper del vetllador/a amb el paper del mestre/a
• Identificació dels punts de col·laboració entre tots dos professionals
Identificació de les relacions que s'estableixen entre les famílies, els alumnes amb alguna necessitat educativa i els diferents agents educatius
• Anàlisi de les necessitats emocionals que tenen les famílies que requereixen un vetllador/a escolar per al seu fill/a
• Identificació dels canals comunicatius i disseny de plans de comunicació
• Distinció del paper del vetllador/a amb el paper del mestre/a
• Identificació dels punts de col·laboració entre tots dos professionals
Identificació de les relacions que s'estableixen entre les famílies, els alumnes amb alguna necessitat educativa i els diferents agents educatius
• Anàlisi de les necessitats emocionals que tenen les famílies que requereixen un vetllador/a escolar per al seu fill/a
• Identificació dels canals comunicatius i disseny de plans de comunicació
Mòdul 2: Classificació de les diverses diversitats funcionals. 20h
Classificació de les diferents diversitats funcionals: Identificació de les principals diversitats funcionals/ Identificació de les àrees d'aprenentatge relacionades amb cada diversitat funcional
Descripció de les discapacitats sensorials: Classificació de les discapacitats sensorials més comunes
• Auditives i visuals
• Identificació de la seva afectació al procés educatiu
Explicació de les discapacitats físiques
• Classificació de les discapacitats físiques més comunes i Identificació de les afectacions a nivell escolar
Descripció de les discapacitats psíquiques
• Classificació de les discapacitats psíquiques més comunes i Identificació de les afectacions a nivell escolar
Explicació dels trastorns de conducta
• Classificació de trastorns de conducta més comuns i Identificació de les afectacions a nivell escolar
Aplicació de tècniques de suport
• Disseny d'adaptació curricular i Eines i recursos per a la inclusió
Descripció de les discapacitats sensorials: Classificació de les discapacitats sensorials més comunes
• Auditives i visuals
• Identificació de la seva afectació al procés educatiu
Explicació de les discapacitats físiques
• Classificació de les discapacitats físiques més comunes i Identificació de les afectacions a nivell escolar
Descripció de les discapacitats psíquiques
• Classificació de les discapacitats psíquiques més comunes i Identificació de les afectacions a nivell escolar
Explicació dels trastorns de conducta
• Classificació de trastorns de conducta més comuns i Identificació de les afectacions a nivell escolar
Aplicació de tècniques de suport
• Disseny d'adaptació curricular i Eines i recursos per a la inclusió
Mòdul 3: Control postural i tècniques de prevenció d'accidents. 10h
Definició d'una bona higiene postural a l'exercici de vetllador/a escolar
• Distinció de les postures correctes corporals en funció de la limitació que l'alumnat presenti
• Anàlisi dels hàbits quotidians que ajuden a la prevenció
• Distinció de les postures correctes corporals en funció de la limitació que l'alumnat presenti
• Anàlisi dels hàbits quotidians que ajuden a la prevenció
Amb la realització d’aquest curs, l’alumnat adquirirà les competències professionals necessàries i/o complementàries que li permetran desenvolupar-se de manera més eficient en ocupacions relacionades amb la inclusió escolar amb necessitats educatives especials. Aquestes competències facilitaran l’accés a llocs de treball com:
• Docents
• Psicopedagogs/ogues
• Monitors/es de lleure
• Monitors/es de menjador
• Integradors/es socials
• Orientadors/es educatius
• Especialistes en educació especial
• Docents
• Psicopedagogs/ogues
• Monitors/es de lleure
• Monitors/es de menjador
• Integradors/es socials
• Orientadors/es educatius
• Especialistes en educació especial
Entitats col·laboradores

