Educadors/es llars d’infants. Part Específica. Personal laboral Educació
Contingut
0 a 3 anys. Factors que intervenen en el seu desenvolupament. Principals adquisicions dels infants d'aquest període. Estratègies d'intervenció educativa.
Tema 2: El desenvolupament emocional i afectiu de l'infant de 0 a 3 anys. Principals característiques i relació amb la resta de processos de creixement. Estratègies d'intervenció educativa.
Tema 3: El desenvolupament expressiu i comunicatiu en l'infant. La comunicació no verbal. Maduració i adquisició del llenguatge. La relació comunicativa amb les persones de l'entorn proper. Estratègies d'intervenció educativa.
Tema 4: El desenvolupament psicomotor en infants de 0 a 3 anys i les seves fases. Evolució de l'esquema corporal: control tònic, control postural, estructuració espacio-temporal. Moviment lliure i espontani. Estratègies d'intervenció educativa.
Tema 5: L'infant descobreix els altres. Procés de descoberta en les relacions. La llar d'infants com a espai d'aprenentatge i de socialització.
Tema 6: La família com a primer agent socialitzador. Relacions entre la família i l'equip educatiu. Canals d'informació, comunicació i participació de les famílies.
Tema 7: Alimentació i nutrició. Evolució i recursos. Desenvolupament d'hàbits d'higiene en infants de 0 a 3 anys. Activitat i descans. Criteris per a la intervenció educativa.
Tema 8: L'organització dels espais i materials. Criteris per la distribució espacial. Criteris per l'organització i selecció de materials. Valor educatiu.
Tema 9: L'organització del temps. Factors i criteris per a l'organització temporal. Importància de la vida quotidiana. Pautes d'intervenció educativa.
Tema 10: Principis pedagògics d'intervenció educativa a l'educació infantil. Sentit i significat de l'aprenentatge. Diferents metodologies i propostes. L'enfocament globalitzador.
Tema 11: El desenvolupament dels diferents llenguatges: verbal, musical, plàstic i matemàtic en infants de 0 a 3 anys. Les seves característiques i el seu desenvolupament. Estratègies metodològiques, recursos i propostes. Paper i actitud de l'educadora/educador.
Tema 12: La literatura infantil. Valor educatiu del conte. Criteris per seleccionar, i explicar contes. Paper i recursos de l'educadora/educador.
Tema 13: El joc com a font de gaudi i aprenentatge en infants de 0 a 3 anys. Tipus i classes de joc. Els espais de joc. L'observació del joc. Estratègies d'intervenció educativa.
Tema 14: L'educació infantil inclusiva en infants de 0 a 3 anys. El valor de la interacció educativa. Estratègies d'intervenció educativa. El paper i actitud de l'educadora/educador.
Tema 15: L'observació en infants de 0 a 3 anys. Finalitat i característiques. Àmbits i tècniques d'observació. Instruments de registre. La documentació.
Tema 16: Organització del període d'acollida o familiarització. Pautes d'intervenció educativa. Paper i actitud de l'educadora/educador.