AFDA0611_MF0507_Conducció de persones per itineraris de baixa i mitjana muntanya

Afda0611 Mf0507 Conduccio De Persones Per Itineraris De Baixa I Mitjana Muntanya

Perfil de l’estudiant

- Estar en possessió del títol de Graduat en Educació Secundària Obligatòria.
- Estar en possessió d'un certificat de professionalitat del mateix nivell del mòdul o mòduls formatius i/o del certificat de professionalitat a què desitja accedir.
- Estar en possessió d'un certificat de professionalitat de nivell 1 de la mateixa família i àrea professional per al nivell 2 .
- Complir el requisit acadèmic d'accés als cicles formatius de grau mitjà per al nivell 2 o bé haver superat les corresponents proves d'accés regulades per les administracions educatives.
- Tenir superada la prova d'accés a la universitat per a majors de 25 anys i / o de 45 anys.
- Tenir els coneixements formatius o professionals suficients que permetin cursar amb aprofitament la formació.

Objectius generals

Aquesta acció es correspon amb el Mòdul formatiu Conducció de persones per itineraris de baixa i mitjana muntanya MF0507_2 del Certificat de professionalitat AFDA0611  Guia per itineraris de baixa i mitjana muntanya

Guiar i dinamitzar persones per itineraris de baixa i mitja muntanya i terreny nevat de tipus nòrdic.

Objectius específics

- Analitzar recursos i fonts cartogràfiques, tant en suports físics tradicionals com en suports digitals adaptats a les noves tecnologies, i identificar les característiques, relleu i naturalesa del terreny representat i reconèixer els recorreguts i possibilitats de trànsit a peu, especialment en terrenys de baixa, mitja muntanya i terreny nevat de tipus nòrdic.
- Analitzar les característiques topogràfiques, geològiques i biològiques d'una zona determinada i identificar el grau de vulnerabilitat del seu entorn natural des de la seva tipificació com a espai protegit o no protegit, per relacionar els aspectes crítics de deteriorament d'aquest entorn amb la pràctica d'activitats esportiu-recreatives.
- Interpretar la informació meteorològica per preveure les condicions climàtiques i la seva possible evolució, a partir de fonts d'informació de diferent naturalesa adaptades a les noves tecnologies o derivades de l'observació directa del medi natural, i anticipar-se a les situacions adverses que es puguin produir prenent les mesures necessàries per adaptar l'activitat esportiu-recreativa, anul   • lant en cas necessari.
- Descriure i aplicar tècniques d'avaluació sobre l'estabilitat del mantell nival del terreny nevat de tipus nòrdic, a partir de la informació aportada per les organitzacions que estudien el seu comportament i de l'observació i anàlisi "in situ».
- Aplicar tècniques d'orientació en el medi natural d'ús tradicional, específiques de les noves tecnologies o derivades de la interpretació de recursos de fortuna, utilitzant, d'acord amb els
- Identificar les característiques dels usuaris demandants del servei a partir de la determinació del seu nivell d'habilitat motriu, del seu nivell de condició física i de seus interessos, motivacions i grau d'autonomia personal en funció del seu gènere i edat, en relació a la pràctica d'activitats de desplaçament per baixa i mitja muntanya.
- Demanar informació de l'espai geogràfic on es desenvoluparà l'activitat de conducció en baixa i mitja muntanya en relació a les seves característiques topogràfiques i mediambientals, a les normatives específiques relacionades amb la pràctica de activitats esportiu-recreatives que puguin aplicar-se ia les seves possibilitats d'accés i desplaçament d'acord amb les característiques de l'activitat a desenvolupar.
- Descriure i realitzar l'anàlisi diagnòstic del context d'intervenció demanant, processant i integrant els diferents tipus d'informació obtinguda per concretar el itinerari de baixa i mitja muntanya i establir de desenvolupament de totes les activitats directes i complementàries que es realitzaran en desenvolupament de l'activitat demandada.
- Establir els processos i periodicitat per a l'avaluació qualitativa i quantitativa dels objectius establerts en el disseny d'una activitat de conducció en baixa i mitja muntanya.
- Aplicar tècniques i procediments d'avaluació en activitats de conducció en baixa i mitja muntanya per identificar els paràmetres que expressen la qualitat i seguretat del servei, prestant especial atenció al grau de satisfacció de tots els participants i establir, a partir de la informació obtinguda, les mesures de correcció i adaptació d'aquest tipus d'activitat en el disseny de futures activitats de conducció de baixa i mitja muntanya.
- Preparar els mitjans auxiliars i supervisar la disponibilitat i el correcte estat d'ús dels equips i materials, efectuant les adaptacions necessàries segons les característiques i necessitats tant dels participants com de les activitats a realitzar, d'acord amb els objectius i protocols establerts en el programa de referència.
- Aplicar estratègies de recepció, comiat i interacció amb els participants en activitats de conducció en baixa i mitja muntanya i utilitzar diferents tipus de comunicació adaptades a les seves necessitats i característiques.
- Aplicar tècniques de dinàmica de grups i promoure les relacions necessàries entre els seus membres, per crear un clima òptim de convivència que asseguri la qualitat del servei i la satisfacció de cadascun dels participants en el desenvolupament d'un programa de conducció en baixa i mitja muntanya.
- Aplicar estratègies bàsiques d'instrucció en l'ús de materials específics i en tècniques de marxa i progressió sobre diferents tipus de terreny, per poder realitzar els diferents trams de l'itinerari previst en el programa de referència.
- Guiar al grup d'usuaris en funció de les seves característiques, les condicions del medi, el programa establert i els recursos disponibles, i manejar aparells de comunicació simples per a la seva utilització en el medi natural, garantint en tot moment les condicions de seguretat del grup .
- Dirigir, dinamitzar i participar en diferents tipus d'activitats lúdico-recreatives i de sensibilització i coneixement de l'entorn aplicant adequadament la metodologia recreativa i adequant-se a diferents objectius, característiques, interessos i / o necessitats dels participants i del medi on desenvolupar-se.
- Dirigir les maniobres de socors i rescat al grup d'usuaris, quan sigui impossible rebre ajuda exterior professional ràpida en funció de les condicions del medi i dels recursos disponibles, per garantir la màxima eficàcia en el restabliment de les condicions mínimes de seguretat.

Contingut

9402

UF2284  Entorn de baixa i mitja muntanya-cartografia-conservació-meteorologia i orientació
1. Cartografia en activitats esportiu recreatives en el medi natural.
- Forma i dimensions de la Terra: El relleu terrestre. Coordenades geogràfiques d'un punt: longitud, latitud, plànols, meridians i paral   • lels. Concepte de mapa. Distància entre dos punts de la Terra.
- Projeccions: Cartogràfiques. Cilíndrica. UTM. Polar.
- Mapes: Concepte de mapa i tipus. Escales: gràfica i numèrica, càlcul de distàncies a partir de l'escala. Informació recollida en els mapes: símbols convencionals i informació marginal. Límits administratius i dades estadístiques. Toponímia.
- Mapes topogràfics: Corbes de nivell: interpretació del relleu i representació gràfica del mateix. Equidistància entre corbes de nivell. Diferències de nivell o desnivells: cota d'un punt i càlcul de la cota un punt per interpolació, càlcul gràfic de pendents. Càlcul de distàncies en els mapes topogràfics. Mapes topogràfics en els esports d'orientació.
- Cartografia en els esports d'orientació: Tipus d'activitats, competicions i esdeveniments en orientació esportiva i recreativa. Els mapes en els esports d'orientació: escales i Simbologia específica. Traçat de recorreguts, balises, full de control, sistemes de registre de pas pels punts de control.
2. Ecologia i reconeixement de l'entorn natural:
- Aspectes morfo-geològics i tipus de roques: sedimentàries, metamòrfiques i magmàtiques.
- Tipus de vall de muntanya: valls d'origen glacial i fluvial.
- Interpretació relleus orogràfics: Morfologia i orografia  Línies de relleu: serralades, pics o muntanyes, cims i avantcims. Divisòria de vessants i vessant: muntanyes, turons, crestes i carenes, altres. Superfícies de drenatge: tàlvegs, barrancs, rambles, altres. Colls o ports. Depressions.Altres relleus: dolines, lapiaz, glaceres, morrenes, seracs, altres.
- Ecosistemes tipus de muntanya.
- Observació directa d'espècies vegetals i animals.
- Zones d'interès en l'àmbit comarcal i regional: clima, flora i fauna de diferents zones.
- Mitjà de muntanya i la seva caracterització ecològica.
- Turisme en el medi natural: turisme esportiu, ecoturisme, agroturisme, turisme rural.
- Aspectes antropològics i socioculturals autòctons de diferents zones.
- Impacte mediambiental de les pràctiques esportives de conducció per baixa i mitja muntanya.
- Protocols d'actuació en l'entorn natural.
- Educació ambiental: Objectius de l'educació ambiental. Activitats d'educació ambiental. Recursos per a l'educació ambiental. Foment d'actituds cap al medi ambient. Metodologia de l'educació ambiental.
- Espais naturals tipificats de protecció: Parcs nacionals, naturals i regionals. Reserves naturals, concertades, integrals, de la biosfera, microreserves i enclavaments de la natura. Paratge natural, municipal i monument natural. Paisatge protegit. Parc rural i periurbà. Corredor ecològic i de biodiversitat. Aiguamoll i embassaments protegits. Montes protectors, protegits i preservats. Zones d'importància comunitària. Zones especials de conservació i de protecció d'aus, d'aus estepàries i de fauna silvestre. Àrees naturals singulars i d'especial interès. Àrees rurals d'interès paisatgístic. Llocs d'interès científic. Àrees d'especial protecció de ries i litoral. Àrees de Biòtop protegit.
3. Meteorologia i activitats esportiu recreatives en el medi natural:
- Circulació general atmosfèrica.
- Configuracions isobàriques: Isòbares. Isotermes. Depressió. Anticicló. Falques. Vaguades.
- Vent: Gradient horitzontal de pressió. Vent geostròfic. Vent de gradient.
- Masses d'aire: Aire polar. Aire tropical. Aire continental.
- Fronts i línies d'inestabilitat: Fred. Temperat. Oclòs.
- Boires: De refredament. D’evaporació. De barreja.
- Anàlisi i predicció del temps.
- Predicció meteorològica sinòptica: Mètode de les trajectòries. Mètode del vent geostròfic.
- Predicció meteorològica per observacions: Per indicis naturals. Variació de la pressió atmosfèrica. Característiques dels núvols. Tipus i forma de precipitacions.
- Visibilitat en muntanya: Punt de rosada. Calima. Boira. Boirina.
- Pressió atmosfèrica: definició i variació.
- Núvols: definició, parts, tipus segons la seva gènesi i gèneres.
- Actuació en cas de tempestes, boira i vent. Riscos associats als fenòmens atmosfèrics i mesures preventives.
- Perills objectius en baixa i mitja muntanya derivats de la meteorologia: Atmosfèrics: boira, temperatura, humitat, vent, precipitacions, raig i radiacions solars. Terrestres: despreniments de pedres, llits de rius i terreny inestable.
- Nivologia:
- Neu  formació i precipitació: Metamorfosi dels cristalls de neu. Normes SWAG i documentació. Influència de l'orientació del vessant en la transformació del mantell nival; gradient tèrmic, humitat i vent.
- Allaus de neu: Constitució de l'allau. Tipus: placa, neu recent i de fusió. Influència del relleu i la vegetació en el desencadenament o estabilització del mantell nival. Predicció: test de camp sobre el risc d'allaus. Escala europea de riscos d'allau. Actuació en cas d'allau.
- Anàlisi del mantell nival: Tècniques de sondeig o prospeccions, Arva, pala i sonda. Documentació apropiada d'observacions i perfils d'acord a les normes de SWAG. Perfils i proves d'estabilitat en el mantell nival. Índex de perill basat en condicions i tendències en el mantell nival i condicions climàtiques. Eixos de coordenades: ordenades x, i abscisses d, per a perfils de estabilitat del mantell nival. Gràfics de coordenades polars per a dades d'allau. Mecànica de fractures del mantell nival. Probabilitat de propagació de fractures, energia de cisalla, i probabilitat d'activació, debilitats estructurals en l'anàlisi d'estabilitat. Variabilitat espacial i temporal d'estabilitat. Tecnologia de transmissors ARVA i operació avançada. Equips avançats amb transmissors i sonda.
- Planificació de travessies i navegació de rutes segures.
- Reconeixement de perills, avaluació de riscos, i gestió del risc en terreny amb allaus.
4. Orientació en activitats esportiu recreatives:
- Cartografia específica.
- El mapa topogràfic: Corbes de nivell: interpretació del relleu i representació gràfica del mateix. Equidistància entre corbes de nivell. Diferències de nivell o desnivells: cota d'un punt i càlcul de la cota un punt per interpolació, càlcul gràfic de pendents. Càlcul de distàncies en els mapes topogràfics. Mapes topogràfics en els esports d'orientació: escala i simbologia específica.
- Angles en el terreny i en el pla: Adreces cardinals. Azimut. Pols geogràfics i pols magnètics. Meridiana magnètica. Rumb i declinació magnètica: variació anual de la declinació magnètica.
- Tècniques d'orientació amb Brúixola: Característiques, components, funcionament, tipus, aplicacions i limitacions. Nord geogràfic i magnètic. Declinació i inclinació. Ús combinat de brúixola i mapa: orientació del mapa amb la brúixola, navegació terrestre utilitzant brúixola i mapa. Orientació física, sobre el terreny amb la brúixola: determinació del rumb. Materials i elements que alteren el bon funcionament de la brúixola. Navegació terrestre utilitzant la brúixola i el mapa.
- Tècniques d'orientació amb GPS: Constel   • lació de satèl   • lits: rastreig de satèl   • lits i codis emesos pels satèl   • lits. Característiques, funcionament, tipus i limitacions dels GPS. Coordenades per al GPS: presa i introducció al GPS. Sistemes d'argumentació basats en satèl   • lits (SBAS). Navegació amb GPS i concepte de waypoint: fixar waypoints i dirigir a ells. Ús combinat de GPS i mapa: orientació del mapa amb la brúixola, navegació terrestre utilitzant GPS i mapa. Configuració del GPS. GPS. i mesurament de l'altitud.
- Aparells complementaris que ajuden a l'orientació  ús i aplicacions: altímetre, podòmetre, inclinòmetre i curvímetre.
- Tècniques d'orientació sense instruments auxiliars: Moviments de la Terra: les estacions, la durada del dia i l'hora solar. Referències per a l'orientació pel sol: mètode de l'ombra, mètode del rellotge, altres. Referències per a l'orientació nocturna: la lluna i les fases lunars, les constel   • lacions estel   • lars, altres referències. Referències per a l'orientació per indicis: naturals i per marques convencionals del terreny.
- Estratègies d'orientació en les activitats esportiu recreatives en el medi natural: Tècniques d'orientació precisa. Tècniques d'orientació succinta. Tècniques d'orientació amb visibilitat reduïda: error voluntari, seguint la corba de nivell, el rumb invers.


UF2285  Anàlisi diagnòstic i avaluació en activitats de conducció en baixa i mitja muntanya
1. Normativa d'espais i recursos en les activitats de conducció en baixa i mitja muntanya.
­ Tipologia i rang de la normativa específica d'entorns naturals, àmbit de regulació: Internacional. Nacional. Autonòmica. Local. Rural. Municipal.
­ Normativa específica d'accés, trànsit, permanència, pernoctació i acampada en entorns naturals.
­ Normativa de fabricació, ús, seguretat i prevenció de risc en: Ús de mitjans auxiliars de transport en entorns naturals. Equipament específic de trànsit i progressió en mitjana i baixa muntanya. Materials auxiliars. Equip personal.
­ Reconeixement d'espais geogràfic específics per al desenvolupament de activitats de conducció en baixa i mitja muntanya: Determinació de les característiques topogràfiques i mediambientals de la zona. Identificació de la regulació normativa estatal, autonòmica i local de entorns naturals susceptibles de ser utilitzats per a la pràctica Deportivo recreativa. Anàlisi de les possibilitats de realització d'activitats Deportivo recreatives en enclavaments geogràfics concrets. Identificació de models de projecte d'activitats de conducció en baixa i mitja muntanya realitzats en entorns geogràfics concrets.
­ Organització i estructura de les entitats que ofereixen activitats Deportivo recreatives i de turisme d'aventura en espais naturals: Públic, entitats, empreses i organismes demandants d'activitats de conducció en baixa i mitja muntanya. ¿ Sector i subsectors de les activitats esportiu-recreatives i de turisme d'aventura en espais naturals. Públic i entitats demandants d'aquest tipus de serveis: tipologies. Activitats més demandades: per segments poblacionals i per la naturalesa de les entitats demandants i promotores d'aquest tipus de serveis.
2. Normalització i integració de les persones amb discapacitat a les activitats de conducció en baixa i mitja muntanya.
­ Els diferents tipus de discapacitat: Definició i característiques. Classificacions mèdic-esportives. Característiques psico-afectives: discapacitat motora; discapacitat psíquica; discapacitat sensorial.
­ Organismes i entitats a nivell local, autonòmic, nacional i internacional, relacionades amb les persones amb discapacitat.
­ La discapacitat en l'àmbit de les activitats esportiu-recreatives en el medi natural: Possibilitats de pràctica. Beneficis psicofísics. Contraindicacions.
­ Adaptacions de les activitats de conducció en baixa i mitja muntanya per a la pràctica de persones amb discapacitat: Nivell d'autonomia personal i adaptació a l'esforç. Factors limitants del moviment en funció del tipus de discapacitat. Tests específics i de valoració funciona adaptats a cada tipus de discapacitat. Adaptació de les habilitats bàsiques i específiques de les activitats de conducció en baixa i mitja muntanya als diferents tipus i graus de discapacitats. Consideracions bàsiques en l'adaptació i manteniment del material protèsic i ortèsic.
­ Criteris per a l'organització de les activitats de conducció en baixa i mitja muntanya adaptades als diferents tipus i graus de discapacitats: Criteris d'organització de l'estructura del grup: ràtio usuaris i nombre de guies i tècnics responsables de l'activitat, coordinació i funcions de tots els tècnics implicats. Proposta de metodologia de desenvolupament i instrucció de les diferents activitats. Pautes per a la comunicació interpersonal. Proposta de mesures d'adaptació dels recursos materials i suports de reforç.
­ Normes bàsiques de seguretat i higiene en activitats de conducció en baixa i mitja muntanya per a persones amb diferents tipus de discapacitats.
3. Determinació de la forma esportiva, característiques, necessitats i expectatives en activitats de conducció en baixa i mitja muntanya.
­ Aspectes bàsics d'aplicació: Demostració i ajudes. Riscos i normes de seguretat. Fatiga: símptomes d'aparició, prevenció, tractament i dosificació del esforç. ¿ Adaptació a les tipologies d'usuaris: per edat, gènere, domini tècnic, nivell de forma esportiva, grau d'autonomia personal i possibles situacions de discapacitat, entre d'altres. Contraindicacions. Instruments de recollida d'informació: test, qüestionaris, observació.
­ Biotipologia i composició corporal: Antropometria: paràmetres bàsics. Instruments i procediments bàsics d'aplicació. Composició corporal: índex de massa corporal i percentatge adipós. Interpretació d'informació: les morfologia i composició corporal en relació a les activitats de conducció en baixa i mitja muntanya.
­ Aspectes posturals i nivells d'autonomia motriu: Aparell locomotor, estructura. Motricitat i desplaçament. Alteracions posturals: implicacions en la marxa i en el transport de equips i materials. Estructura del peu i criteris per a l'elecció el calçat per a activitats de marxa per terrenys de baixa i mitja muntanya. Anàlisi bàsica postural: instruments, criteris d'observació i registre. Anàlisi podològic: alteracions en el membre inferior i la seva implicació en la biomecànica de la marxa. Eines de recollida de la informació i interpretació de la mateixa.
­ Execució tècnica o domini tècnic: Criteris de valoració del domini tècnic. Proves de nivell: selecció, aplicació i interpretació de resultats. Proves i tests de camp específics selecció, aplicació i interpretació de resultats.
­ Condició física: Capacitats condicionals generals i específiques en les activitats de conducció per baixa i mitja muntanya. Paràmetres bàsics de nivell de les Capacitats condicionals generals i específiques de les activitats de marxa i progressió en baixa i mitja muntanya. Proves i tests de camp: Instruments i procediment d'aplicació. Eines de recollida i interpretació d'informació.
­ Detecció de trets bàsics de la personalitat, motivacions i interessos: Sociologia de l'oci, temps lliure i esport.
­ L'entrevista personal: models i procediment d'aplicació: Experiències i antecedents: historial mèdic-esportiu. Eines de recollida i interpretació de la informació.
4. Anàlisi diagnòstic del context d'intervenció en activitats de conducció per baixa i mitja muntanya.
- Interpretació de la Programació General de l'Entitat: Estructura del programa. Models de programa. Programes alternatius.
- Recollida de dades i informació: Font primària. Font secundària. Font directa. Font indirecta. Confidencialitat de dades
- Context d'intervenció i oferta regular d'activitats: Col   • lectius i entitats demandants d'aquest tipus de serveis. Tipus d'usuaris i clients. Infraestructura. Espais i materials a utilitzar. Recursos humans. Activitats i paquets d'activitats més demandades.
- Anàlisi diagnòsti

Avaluació

- Prova teòrica:
Tipus test
Preguntes breus i resolució de problemes
Preguntes obertes

- La prova pràctica depenent del mòdul consistirà:
Prova d’orientació, arva
Sortides a la muntanya per avaluar les competències i habilitats dels alumnes

L’avaluació final és de caràcter obligatori, s’han d’aprovar les dues parts. Si algun alumne suspèn la prova final, tindrà dret a examinar-se en una segona convocatòria.

Si el mòdul te unitats, a la prova final s’haurà d'identificar la puntuació obtinguda en cada una de les unitats que el composen. Així mateix, per aprovar, l'alumne haurà d'obtenir un 5 en cadascuna de les unitats.

Valoració


Estudiants formats

15

Comparteix